Concept Transforms
Geïnspireerd door graffiti en houtconstructies op bouwplaatsen begon Theo Haring na zijn studie aan de Hoge School voor de Kunsten te Amsterdam in 1987 zijn houten beelden te plaatsen in de openbare ruimtes van steden. Deze Transforms laten zich lezen als een 3-D Tag, een demontabel 3-dimensionale graffiti.
De trapezium staat centraal in deze houten sculpturen. Deze 2 dimensionale vorm verwijst letterlijk naar de illusionaire 3 dimensionale ruimtelijkheid in het platte vlak zoals u kunt zien op de tekening. Als men echter de lijnen van de trapezium doortrekt dan snijden de lijnen elkaar. Dit punt noem ik het punt van transformatie. Het punt waar het ene proces overgaat in een nieuw proces zoals u kunt zien in de tweede tekening.
De platte trapeziumvormige 2 dimensionale houten panelen waaruit de Transforms zijn opgebouwd, worden dan ook letterlijk getransformeerd tot een 3 dimensionaal beeld. Tevens zijn de Transforms demontabel en worden telkens weer omgevormd ofwel getransformeerd tot weer tot nieuwe vormen.
De constructieve beeldtaal en het feit dat ze worden geconstrueerd en gedeconstrueerd, verwijst naar de dynamiek van verschillende vormen van transformaties, die zichzelf permanent vernieuwen en aanpassen.
Ook verwijst de Transform naar de opbouw van zowel biologische als architectonische structuren waarbij de ‘bouwmodules’ de structuur bepalen.
Het concept is mede beïnvloed door ‘De Stijl’, met name door het werk van P. Mondriaan en G. Rietveld, architectuurstudies, chinese karakters, het zenboedisme en Taoisme.
‘Bestuderen we alle vormen, dan treffen we nergens iets onveranderlijks aan, maar veeleer dat alles voortdurend aan verandering onderhevig is’. - Goethe